A koronavírus-járvány súlyosan érinti a globális gazdaságot, az ellátási láncok komoly kihívások előtt állnak. Mivel az autóipari és ipari üzemek is sorban bezártak, a leállások okozta zűrzavar nemcsak az OEM-eket, de a további partnereket is érinti. A vírussal kapcsolatos ismeretek napról napra változnak, így pontos előrejelzéseket egyelőre nem lehet tenni. Bizonytalan az ipar jelene és jövője is.
Nem lehet tudni, hogy meddig tart még a járvány és milyen hatásai lesznek. Egyelőre az sem ismert, hogy milyen módon, valamint milyen gyorsan lehet az iparban visszaállni a régi kerékvágásba. Azonban hiába nehéz a járvány közvetlen hatásait és következményeit előre megjósolni, a gyártóknak már most el kell kezdeni egy stratégia kidolgozását a gazdaság minél előbbi talpra állása érdekében.
Az ellátási lánc átláthatósága
A járvány jelenlegi, illetve várható hatásainak felmérésének kulcsa az átláthatóság. A megbetegedések számáról, intenzitásáról és elhelyezkedéséről szóló adatokat összevethetik az adott vállalatok a beszállítói, gyártói és elosztó központjaik elhelyezkedésével. Így megjósolhatják, hogy mely helyszínek a leginkább veszélyeztetettek. Az átláthatóság emellett magában foglalja a késztermékek és alapanyagok nyomon követését, az ügyfelek igényeinek felmérését, valamint a különböző régiók helyzetének felmérését.
Az ellátási lánc kockázatainak csökkentése
A közelmúltbeli geopolitikai események, például a brexit, az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi konfliktus, a vámok kivetése, az észak-amerikai szabadkereskedelmi megállapodás újratárgyalása és a COVID-19 világjárvány miatt a szervezetek most azt vizsgálják, hogy hogyan lehetne kiépíteni egy minél rugalmasabb ellátásilánc-hálózatot. Ezalatt a beszállítói hálózat tervezésének felülvizsgálatát, a globális és regionális hálózatok újbóli kialakítását, a helyi beszállítók szerepének növelését, illetve a költségek, szolgáltatások, valamint kockázati forgatókönyvek elemzését kell érteni.
Átfogó stratégiára van szükség
A szervezeteknek úgynevezett beszállítói modelleket kell létrehozni annak érdekében, hogy rugalmas szerződéseket és megfelelő kapcsolatokat teremtsenek. Kritikus fontosságú, hogy a vállalatok átfogó megközelítést alkalmazzanak, és több forgatókönyvet, illetve megbízható vészhelyzeti tervet dolgozzanak ki, hogy a jelenlegi helyzethez hasonló bizonytalanságban képesek legyenek hatékonyan fellépni.
Alapvető fontosságú annak megértése, hogy a különböző keresleti, valamint kínálati kockázati forgatókönyvek hogyan befolyásolják a vállalkozást. A mesterséges intelligencia és az automatizálás segítséget nyújthatnak a felkészülésben, illetőleg a forgatókönyvek kezelésében.
Szelektálás és automatizálás
A jelenlegi, korlátozott kereslettel bíró helyzetben a vállalatoknak szelektálniuk kell a szegmensek és vásárlók között az árrés, a bevétel, a stratégiai fontosság, valamint a szerződéses kötelezettségek alapján. Így a legértékesebb szektorok és ügyfelek megmaradhatnak.
Emellett a szervezeteknek meg kell vizsgálniuk a rendelkezésre álló modern technológiákat. Így alacsonyabb létszám mellett is képesek működni a vállalatok, hiszen nem kell számolni a munkaerő kiesésével – olvasható az IndustryWeek oldalán.
(autopro)